Michal Šeba / Nocturnalia

sebaNocturnalia je výběr z aktuálního díla Michala Šeby. Fotografii vrací k jejím kořenům: do časů, kdy o ní její nadšení průkopníci hovořili jako o zázračné tužce přírody a kdy její nejvyšší kvalitou byla věrnost předloze. Do dob, kdy jí byli fotografové posedlí i frustrovaní zároveň. Cílem těchto snímků není reflexe média fotografie nebo znejisťování vidění, ale něco velmi prostého a staromódního – přitom krásného – a tím je samotné zobrazení.Brcal copyMá to své důvody. Šeba prožíval dětství obklopen modernou. Vyrůstal v rodině sběratele a galeristy, tudíž mu abstraktní vyjadřování bylo naprostou samozřejmostí. O to Větší ale bylo okouzlení, které ho počátkem devadesátých let zachvátilo při návštěvě výstavy české krajinomalby 19. století. „Zajimal mě každičký detail. Zkoumal jsem obrazy z takové blízkosti, že to neustále spouštělo alarm.“ vybavuje si klíčový zážitek z dospívání. Právě posedlost detailem je něco, co charakterizuje

Šebův aktuální krajinářský rukopis. Své velkoformátové výjevy skládá v počítači s řemeslnou precizností a rukodělnou trpělivostí z mnoha desítek fotografií. Podobně jako krajinář pracující na velkém platně, postupně Zaplňuje prázdné plátno, část po části. Vzniká tak obraz přehuštěný daty a odstupňovaným detailem, realističtější než sama fotografie. Obraz, do něhož se divák muže propadat hlouběji a hlouběji – podobně jako do bažiny pokryté brčálovým žabincem, a stále nacházet další úrovně jemnosti zobrazeného, aniž by narazil na surový materiál pixelů, který skládá zvětšeninu. Šeba se vrací k počátkům fotografie, kdy precizní znalost řemesla byla nezbytnou podmínkou.

Každá fotografie měla svůj vyhrazený čas, kdy jí bylo možné pořídit a kdy ještě nebyla instantním médiem. Kromě klasického přístupu a řemeslné zdatností Šeba zapojuje také prvek náhody, často využívá nejrůznějších technologických glitchů, obrazů, tvořených chybami skeneru, programů, aparátů. S náměty svých fotografií pracuje ryze intuitivně, promlouvají k němu samy. K motivům, které si vybírá, ho přitahuje – stejně jako romantické krajináře – nevysvětlitelná fascinace a příslib tajemství. Zachycuje je částečně za svitu Měsíce, kdy barvy získávají přízračný nádech: tajuplný, zlověstný i klidný zároveň.

Poslední představitel fotografického romantismu,
Michal Šeba.

Filip Láb & Pavel Turek