Fakulta umění a designu UJEP v Ústí nad Labem

V Mázhausu Poštovka bude vystavovat pět studentů ateliéru Reklamní a aplikované fotografie z Fakulty umění a designu UJEP v Ústí nad Labem. Soubory jsou volnou tvorbou a je pro ně společné navození poetické atmosféry a nostalgie.

Olga Alia Krulišová (1988) se ve své tvorbě věnuje námětům z minulosti. Na fotofestivalu se představí souborem Otisky přírody (2010), v kterém protnula mystická místa keltské kultury a čas. Na vybraných místech jako je mohyla nebo oppidum nechala několik týdnů kovové destičky, na kterých se otisklo nejen místo a čas současné doby, ale desky nasály atmosféru, jakou dnes pamatuje jen sama příroda.

Gabriela Šinkorová (1984) zachycuje neuchopitelný okamžik, obraz ve vzpomínkách, který se postupně mění a vytrácí. To, co v současné době běžně vídáme, bereme jako samozřejmost, ale ta se časem promění v matný pocit. Jakub Cabalka (1988) vytvořil ilustraci k písni Keep the streets empty for me od švédské hudební dvojice Fever Ray, která odráží pocit, jaký máme, když jdeme po ulici plné lidí, ale cítíme se tam sami.
Štěpánka Paseková (1987) a Jiří Dvořák (1989) se ve svých souborech vrací ke vzpomínkám na své prarodiče, každý se s tímto tématem ale vyrovnává jinak. Štěpánka měla ke svým prarodičům velmi blízký vztah a musela se společně se svou rodinou vyrovnávat s bezradností při péči o ně ve stárnutí, s jejich rapidně se zhoršujícím zdravím a nakonec jejich smrtí. Štěpánka po dobu tří měsíců fotografovala domov svých prarodičů pomocí dírkové komory a velkým zklamáním pak bylo, když film při vyvolávání zkazila. Ale právě to symbolizuje smíření se s těžkou situací a uvědomění si, že všechno je tak, jak má být, i když si to tak člověk nepředstavoval.
Jiří Dvořák (1989) zná naopak svého dědu jen z matných vzpomínek. Jeho rodina však v dědově pozůstalosti objevila deník a fotoaparát Kodak Retina. Deník je datován od roku 1978 do roku 1994 a děda v něm dokázal vystihnout atmosféru své doby a jeho vnímání okolí. Řeší obyčejné věci kolem sebe, ale i závažné příběhy. Dvořák pomocí onoho padesát let starého přístroje fotografoval v okolí dědovy rodné vesnice Stará Hlína a blízkého města Třeboň. Fotografie odrážejí témata v dědově deníku a sentimentálně se vrací do nově objevené minulosti.